nuffnang

Friday, July 17, 2009

statistik perceraian '95 - '07 di Malaysia

kalau kita selak suratkhabar sehari dua ni... pasti kita perasan yg menjadi fokus utama ialah kisah penceraian 'seorang ustaz' dan isteri.. berita tersebut ternyata lagi menarik perhatian dari kekalahan BN di Manek Urai!
tapi, kita sebagai org luar tak boleh terus menyalah kan sesiapa.. masalah rumahtangga orang hanya mereka sendiri yg tahu.. apa yg kita mesti lakukan ialah ambik iktibar atas apa yg berlaku... kerana yg pasti kadar perceraian di Malaysia memang amat menakutkan! kian meningkat saban tahun! makin banyak masjid yg runtuh!...
YaAllah, jauhilah saya, saudaramara & rakan2 dari perkara buruk begini!
saya menonton rancangan terbitan TV3, Wanita Hari Ini dua-3 hari yg lalu, perantara WHI ada memberitahu bahawa antara punca utama masalah rumahtangga hingga membawa kepada perceraian adalah:
1. kewangan
2. seks
dan yang pastinya, kalau anda rakan2 saya ingin melihat statistik yg menakutkan ini, bolehlah melawat :
ni secara rumusan:
jumlah perceraian Islam di Malaysia
1995 - 11,474
1996 - 11,053
1997 - 11,777
1998 - 13,317
1999 - 13,155
2000 - 13,605
2001 - 13,278
2002 - 13,841
2003 - 15,544
2004 - 16,505
2005 - 17,749
2006 - 19,463
2007 - 20,529
"cerai adalah perkara halal yg paling tidak disukai Allah"...
jadi, balik lah kepada asal... pokok pangkal diri sendiri & letakkan agama di tempat pertama dlm menjalani hidup seharian.
namun, ada juga orang yg 'pandai' hal2 agama pun bercerai! heh....!
percaya kpd qado' & qada' Allah...
yg buruk itu datang dari kita, yg baik itu dari Dia...
sesungguhnya segala rahsia alam & langit adalah milik Dia....
wallah-hualam..........

ps- sekadar tanda ingatan untuk saya sendiri & pesan2 buat rakan2, bukan menuding kearah sesiapa...

9 comments:

Ms Lola said...

Statistic jumlah pernikahan dlm setahun takde ke? Ini macam statistik kemalangan jalanraya - tiap2 tahun bertambah, tp kita study tak jumlah kenderaan kat jalanraya?

*Shrug*

honeylanz said...

gerun nye tgk angka2 tu..mintak dijauhkan..Amin

NadiahKhair said...

huhuh. nad nak citer pun pnjg.
bottom line: ppl skrg kahwin sbb cinta semata2. takde t/jwb. masing2 xpaham t/jwb sbgi seorg suami, isteri, parents. kalau dieorg paham t/jwb tuh, kurang sket divorce ni.

tapi seriesly nyampahkan? i mean si akhil hayy tuh? gatal sgt ke? ape? bini xcukup lawa? [emo aku] :D

Hezesuze said...

tu semua bergantung pd diri sndiri iatu suami isteri tu jugak...

kalo iman tipis...jln penyelesaian cerai ler kekdahnye...huhuhu

tp better pasangan yg da ada anak..pikirkan la balik kalo nk bercerai tu....kesian kt anak2 lagik2 anak2 yg masih kecil

Mrs LVoe said...

jauhi lah dr kita semua.

semua bgantung pd pasangan masing2. jika tahu tgjwab insyaALLAH pceraian bole dielakkn.

Mrs LVoe said...

if stiap psangan tahu tgjwab masing2 & ade rasa cinta yg mdalam, insyaALLAH pceraian bole dielakkn

linahilmin said...

lina - ms lola,
ada lola stats tu, kena klik url tu, i malas lak nak letak kat sini..

lina - honeylanz,
mmg ngeri kan...

lina - nadiahkhair,
ingat ke mak je nyampah!!! huhuhuh...

lina - hezesuze,
yup, anak la slalu jd mangsa keadaan, kan sis....

lina - mrslvoe,
betul tu sha...!

Nurhayati said...

masyaAllah takutnye tgk angka2 tu.. mintak2 kita tak tergolong dlm statistik tu

linahilmin said...

lina - nurhayati,
yup.. jauhkan!
amin amin ya rabbal alamin!

nuffnang