nuffnang

Monday, July 19, 2010

kesal dengan drama DOTTIE : bahasa nya kasar!

drama ini disiar kan di ASTRO RIA, setiap hari Isnin 10pm. pada episod pertama ditayang kan, saya pun tonton.... kata nak support produk tempatan kan...! kata siri kelakar, tapi, saya terus jadi marah..... marah dengan penulis skrip, marah dengan pengarah, juga marah dengan astro! mana kan tidak, pada episod pengenalan sahaja sudah didedah kan dengan penggunaan bahasa kasar; hantu, sial, setan, apa kejadah.... (dan banyak lagi)., dan ini dialog yg ditutur kan dr ibu, anak, adik-beradik...! pada saya drama sebegini bukan drama yg baik untuk ditonton, apalagi klu kita tonton bersama anak2 kecil; mereka tak faham kalau cerita itu ada mesej baik, yg mereka tau 'pick-up' perkataan2 yg dituturkan dlm cerita tersebut! dlm keadaan masyarakat skrg (bunuh, rompak, rogol sebagai perkara biasa), tv harus memain kan peranan. disebalik mesej yg baik, skrip juga harus baik ?& berpada-pada! kenapa utk filem luar, perkatan lucah dan caci boleh jadi di *tutttttt* kan, kenapa tidak drama sendiri?

pada yg nak tonton, tonton lah.... cuma elak kan dr mengajak anak2 tonton bersama.

pada empunya cerita, saya mohon maaf... ini sekadar pandangan peribadi yg juga ibu kepada 2 anak kecil... lagipun, kita sama2 ingat ya.... BAHASA JIWA BANGSA!


PIC : murai.com.my

3 comments:

Hezesuze said...

uiks sis masih lom berkesempatan tgok lagik....huhu

Nurhayati said...

setuju!! yati pun baru je tgk citer tu smlm..skali tgk ayat dia adoii tak sedap didengar la.. baik layan clubhouse disney zara yg dok ulang 10ribu kali tu.. hehehe

Ms Lola said...

actually, bnyk drama2 melayu yg i rasa patut dikategorikan dlm PG13 (at least)

nuffnang