nuffnang

Saturday, April 24, 2010

petua : bila terkena percikan minyak panas






anda pernah terkena minyak panas semasa menggoreng makanan? ok, pertama sekali, jgn panik... apa yg perlu anda buat hanya lah ambil sedikit garam, basahkan sedikit (utk bg lekat - klu byk haruslah cair terus garam tu!!!), lalu letak di bahagian yg terkena percikan minyak. Insyaallah, gelembung cecair (melepuh) tak akan timbul & cepat baik.

selamat mencuba ye kawan-kawan2!

ps - pernah dengar juga ada yg kata letak minyak sapi / butter / colgate / kapur sireh tp utk saya sendiri ini petua terbaik & saya sendiri dah cuba beberapa kali. tq ibu mertuaku utk petua ni! :-)



9 comments:

DazZlingLilly's Closet said...

thanks share petua akak..saya selalu kena minyak panas sebab goreng ketam/sotong...hehe

~ziey~ said...

aaa.....betoi ka.....baguih neh....baru je kena mlm td...thx...

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

good info ;-)

Nurhayati said...

baruku tahu..good2x.. slalu pakai glove bila nak menggoreng.. takut kena minyak hahhaa

Anonymous said...

thanksss.. sy br terkena minyak panas :( :(

pieja na0wn said...

satu g, sapu putih telur kat tmpt trkena myk pnas..mujarab jgk..saya bru trkna td,ibu jari plak 2...hu4

Anonymous said...

nk kena letak garam tu berapa lama?

linahilmin said...

Anonymous, kejap je.. Dlm seminit dua.
Baru kena myk? Harap2 cpt sembuh ya!

cahaya_hati said...

Mcm mana kalau dah gelembung? Mcm mana nk hilangkn gelembung tu ye? Ade tips? Terima kasih :)

nuffnang